Activating Pasts, Practising Futures
Hier kun je ‘Rijksakademie op de kaart’ kopen en als je naar beneden scrolt de gratis podcasttour van Hans Aarsman afspelen of downloaden.
De stadsplattegrond ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’ bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren.
Practising Futures
Turn on. Tune In. RijksRadio. Een doorlopende serie radio uitzendingen in samenwerking met Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Activating Pasts, Practising Futures
Tijdens 2020 nemen verschillende Rijksakademie alumni de RA Instagram over met beelden en verhalen uit hun eigen praktijk.
Activating Pasts, Practising Futures
Vanwege de huidige maatregelen met betrekking tot Covid-19 moeten we helaas onze tentoonstelling 'Live uit de Rijksakademie, een curiositeitenkabinet ter ere van 150 jaar artistieke praktijk in heden en verleden' en de presentatie van onze Artist Edition uitstellen.
Activating Pasts, Practising Futures
Rijksakademie-alumnus Kévin Bray werd door ontwerper Roosje Klap gevraagd om met haar een visuele impressie te maken van 150 jaar Rijksakademie, in opdracht van het ministerie van OCW.
Activating Pasts, Practising Futures
Ter ere van wat Constant Nieuwenhuys’ honderdste verjaardag zou zijn geweest, delen we twee van zijn vroege werken uit onze collectie.
Activating Pasts, Practising Futures
Vandaag verschijnt ‘Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam’, een Amsterdamse stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.
Activating Pasts, Practising Futures
Een selectie werken die te vinden zijn op 'Rijksakademie op de kaart'.
Activating Pasts, Practising Futures
In september start Rijksakademie-alumnus Arvo Leo (RA 17/18) zijn artist residency vanuit de Salmhuisjes in ARTIS.
Activating Pasts, Practising Futures
In het kader van ons 150-jarig bestaan hebben we gekeken naar de afdruk die de Rijksakademie heeft gehad op de stad Amsterdam.
Activating Pasts, Practising Futures
We zijn jarig! Op 26 mei, precies 150 jaar geleden, werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III. We vieren dat tot en met mei 2021 met het jubileumprogramma 'Activating Pasts, Practising Futures. Maar we hebben ook een verlanglijstje gemaakt, voor als je iets wilt geven.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Practising Futures
Afgelopen februari organiseerden we samen met Witte de With Center for Contemporary Art de lezing ‘Notes on Ososma: imagining spaces’ door kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd, waarin hij zijn artistieke praktijk, onderzoek en gedachten over toekomstige taal met ons deelden. Je kunt de gehele lezing hier bekijken.
Activating Pasts
Rijksakademie-alumni John Rädeckers en Paul Grégoire’s bijdragen aan het Nationaal Monument op de Dam, met een niet onbelangrijke rol voor kunstenaarsmodel Truus Trompert
Practising Futures
Afgelopen maart gaven kunstenaarsduo Pauline Boudry en Renate Lorenz een artist talk over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, 'Moving Backwards'. Je kunt de gehele talk hier bekijken.
Activating Pasts
1986: het begin van onze videokunst-collectie
In het midden van de jaren 80 worden de eerste videowerken toegevoegd aan de collectie van de Rijksakademie.
Activating Pasts, Practising Futures
Hollandse Meesters in de 21e eeuw
Kunstenaars Femmy Otten en Mounira Al Solh zijn het onderwerp van twee nieuwe portretten in de serie ‘Hollandse Meesters in de 21e eeuw’.
Practising Futures
Agnieszka Polska: Love Bite
Het Frye Art Museum presenteert een online selectie van videowerken uit de solotentoonstelling 'Love Bite' van Rijksakademie alumna Agnieszka Polska.
Practising Futures
Micro Art Online #1
Voor Metropolis M schrijft Rijksakademie resident Lotte van Geijn over hedendaagse kunst in onrustige tijden.
Practising Futures
Samen met kunstenaar Frederique Pisuisse runt Rijksakademie resident Saemundur Thor Helgason de online tentoonstellingsruimte Cosmos Carl – Platform Parasite.
Practising Futures
Sinds de sluiting van hun deuren, zoeken kunstinstellingen naar nieuwe manieren om hun projecten, tentoonstellingen en collecties thuis toegankelijk te maken. De tentoonstelling 'invented traditions / imagined communities' van Rijksakademie resident Silke Schönfeld bij Gemeinde Köln is dan ook nu online te bezoeken.
Activating Pasts, Practising Futures
Net als veel andere culturele instellingen, hebben de recente ontwikkelingen rond het Covid-19 virus ons ertoe gebracht om de activiteiten die de Rijksakademie had gepland, te herzien.
Practising Futures
In het kader van ons 150 jarig bestaan en de daaraan gerelateerde evenementen, hebben we kunstenaars Pauline Boudry en Renate Lorenz uitgenodigd om te praten over hun recente presentatie op de Biënnale van Venetië, ‘Moving Backwards’. Het werk stelde onder meer de modernistische noties van vooruitgang en lineaire tijd ter discussie.
Activating Pasts
Affiches, aankondigingen van performances, georganiseerd in 1980 door het Studium Generale; de theorie afdeling van de Rijksakademie.
Practising Futures
Op donderdag 20 februari deelt kunstenaar en onderzoeker Charl Landvreugd zijn artistieke praktijk, zijn onderzoek en gedachten over toekomstige taal.
Practising Futures
Het 150-jarig bestaan van de Rijksakademie was aanleiding om de eigen huisstijl grondig te herzien. Hoe worden de plannen voor de toekomst omgezet in een visuele taal?
Activating Pasts
Op deze foto, waarschijnlijk genomen door kunstenaar H.M. Krabbé, staan Jan Bronner (professor beeldhouwkunst), Helena C. Bastert (student 1911–1916?) en Jaap Kaas (student 1914–1920) afgebeeld.
Practising Futures
Om het 150-jarig bestaan en de lancering van het programma ‘Activating Pasts, Practising Futures’ te vieren, nodigde de Rijksakademie alumnus Ade Darmawan uit om een lezing te houden voor onze nieuwe residents.
Activating Pasts
Op 26 mei 1870 werd de Rijksakademie bij wet opgericht door Koning Willem III.
Dit is-em dan. Onze daadwerkelijke oprichtingsakte, al 150 jaar in ons bezit! Zeventien clausules (en vier pagina’s) telt deze wet die op 26 mei 1870 door Koning Willem III op Paleis Het Loo wordt ingevoerd en het officiële begin van de Rijksakademie inluidt. In artikel 2 staat te lezen dat les zal worden gegeven in de beeldhouwkunst, schilderkunst, graveerkunst, esthetica, kunstgeschiedenis, ontleedkunde en ‘doorzigtkunde’ (als bij dat laatste niet gelijk een belletje gaat rinkelen, het betreft hier het perspectief-tekenen). In het hier en nu zouden we de lijst kunnen aanvullen met disciplines als performance, geluid, Virtual Reality, 3D en robotica, om er maar een paar te noemen. Zo’n dertig jaar na de oprichting, rond 1900, zal de wet overigens al 67 clausules bevatten. Elke nieuwe directeur wilde zijn stempel drukken en bracht accentverschuivingen in het programma aan.
De Rijksakademie was de opvolger van de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten (1820-1870), de Stadstekenacademie (1765-1820) en de Konstkamer (17de eeuw). Bij de oprichting in 1870 stond de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en voorzitter van de Koninklijke Academie, de liberale politicus Cornelis Fock (van 1866-1868 ook burgemeester van Amsterdam) opmerkelijk genoeg studio-onderwijs voor, geïnspireerd op het Middeleeuwse meester-gezel-principe. Jonge kunstenaars zouden werken in ateliers. Oudere kunstenaars zouden hen bijstaan met advies en praktische hulp. Het idee bleek te vernieuwend voor de negentiende eeuw. Er werd vastgehouden aan het toen overheersende idee over onderwijs. Een zichzelf respecterend land moest coûte que coûte een nationale academie hebben, met eenzelfde status als de universiteit, inclusief hoogleraren. Het liefst stond er een internationaal erkende kunstenaar aan het roer, die een didactische rol zou vervullen.
Nadat de beroemde Nederlands-Britse schilder Laurence Alma Tadema bedankte voor de eer, werd die internationaal erkende kunstenaar schilder, etser en lithograaf Bastiaan de Poorter (1830-1880). Eerder in hetzelfde jaar publiceerde hij een mooie, hoogdravende uiteenzetting over hoe het curriculum er op deze opvolger van de Koninklijke Akademie uit zou moeten zien, getiteld: ‘De Kunst en de Kunstakademie’. Het was als het ware zijn sollicitatie naar het directeurschap. De Poorters oorspronkelijke ideeën lagen eigenlijk in lijn met die van Fock. Hij was voornemens de kunstenaars zich vrij te laten ontwikkelen. Er moest afgeweken worden van de rigide academie-structuur die de Koninklijke Academie had gedomineerd. De Poorters daden bleken desalniettemin conservatiever dan zijn pen. In de praktijk kwam er namelijk weinig van terecht. Sterker nog, het duurde nog ruim honderd jaar voor de academie-structuur op de Rijksakademie werd losgelaten en het uitgangspunt van Fock alsnog gerealiseerd werd.